Vi gjør det enklere for innkjøperne å stille miljø- og klimakrav i anskaffelser. Det er stor etterspørsel etter vår kompetanse på området, og derfor søker vi nå etter en ny kollega.
Offentlige innkjøp står for en sjettedel av norske klimagassutslipp, og klima- og miljøkrav i anskaffelser er et effektivt virkemiddel for å redusere utslipp. For å realisere dette potensialet, må vi gjøre det enkelt for innkjøpere å stille gode miljøkrav og sikre oppfølging av kravene. Da trengs det verktøy som hele innkjøps-Norge kan trekke på.
Nøkkelen til grønn omstilling ligger i forenkling og standardisering – og der spiller de offisielle miljømerkene Svanemerket og det europeiske EU Ecolabel en sentral rolle. De nordiske regjeringene er tydelig på at Svanemerket er et viktig verktøy for offentlige innkjøpere. Det gjør det enklere for leverandører å levere tilbud til hele det nordiske markedet.
Vi opplever stor etterspørsel etter den kompetansen vi har på å gjøre overgangen til den grønne omstillingen enklere, og derfor trenger vi nå en ny kollega.
Hvem leter vi etter?
Vi søker etter en seniorrådgiver for anskaffelser i 100% stilling til vårt kontor i Oslo.
Hovedoppgaven i stillingen vil være å bidra til bruk av miljømerker i anskaffelser og avtaleoppfølging i henhold til innmeldte behov fra innkjøpere. Vi drifter og bistår et nettverk av offensive private og offentlige innkjøpere som ønsker å bruke miljømerker aktivt i anskaffelser. En viktig del av arbeidet vil være å analysere anskaffelsesplaner og -behov fra medlemmer i Nettverk for miljømerket innkjøp, og identifisere og initiere mulig samarbeid mellom ulike innkjøpsenheter.
Vi ser etter deg som har erfaring med å lede og gjennomføre anskaffelser i brede fagmiljøer. Du har en god merkantil og juridisk forståelse og evner å sette deg inn i nye problemstillinger og fagfelt. Vi forutsetter at du har interesse for miljømerking som verktøy innenfor de aktuelle fagområdene.
Som seniorrådgiver er det videre forventet at du vil bidra til å videreutvikle Miljømerking Norges tilbud til offentlig og privat sektor. Stillingen er operativ, selvstendig og du får mulighet til å forme stillingen selv. Du vil rapportere til avdelingsleder.
Arbeidsoppgaver
- Anskaffelsesfaglig rådgivning, vurdering og veiledning
- Assistere innkjøpere i planlegging og gjennomføring av anskaffelser
- Fungere som koordinerende ledd for innkjøpsenheter med sammenlignbare anskaffelser
- Holde deg oppdatert på utvikling innenfor offentlige anskaffelser
- Bidra til utvikling og kompetanseheving av organisasjonen
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning, gjerne innen økonomi eller juridiske fag. Relevant erfaring av et visst omfang kan erstatte kravet til formalkompetanse
- Erfaring med gjennomføring av anskaffelser og/eller kontraktsarbeid, av en viss størrelse og kompleksitet
- Meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
Ønskelig
- Kjennskap til offentlige anskaffelser
- Erfaring med bruk av digitale verktøy og systemer
- Erfaring med analyse, kategorisering, markedsdialog og leverandørutvikling
- Erfaring med å koordinere team eller fra prosess- og prosjektstyringsarbeid
Personlige egenskaper
- Nøyaktig, serviceinnstilt og selvstendig
- Tar initiativ og finner løsninger, evner å lede og gjennomføre prosjekter
- Interesse for nordisk og internasjonalt miljø- og klimaarbeid
Vi tilbyr
- Konkurransedyktig lønn etter avtale
- Fem ferieuker, samt fri romjul og påske
- Fleksitidsordning
- Pensjonsordning i Statens Pensjonskasse
- Trivelig og kompetent fagmiljø nært kollektivknutepunkt i Oslo sentrum
- Noe reisevirksomhet må påregnes
Spørsmål?
Ta kontakt hvis du har noen spørsmål om stillingen:
Slik sender du søknad
Søknadsfristen er 11. oktober.