Det danske makeup-merket Miild var det første i verden som lanserte svanemerket sminke. Sertifiseringen med Svanemerket har gitt merket anerkjennelse blant forbrukere og forhandlere, samtidig som den har veiledet Miild i utviklingen av mer miljøvennlige produkter.
2017
Miild ble startet
50
produkter er svanemerket
8 %
av omsetningen er fra eksport
I 2013 bestemte de to makeup-artistene Tine Emilie Svendsen og Tanja Largré seg for å begi seg ut på et felles oppdrag. Målet var å skape et sminkemerke som kunne revolusjonere skjønnhetsbransjen ved å tilby produkter som var både allergimerkede og sertifisert med Svanemerket.
Ideen med å starte sitt eget skjønnhetsmerke hadde Tine Emilie Svendsen og Tanja Largré fått kort tid etter at de begge hadde fått allergiske reaksjoner på bruk av sminke. Faktisk var Svendsens allergi så alvorlig at legen oppfordret henne til å bytte jobb og aldri å gå med sminke igjen. Legens melding fikk henne til å lete etter sminke hun tålte. Men det viste seg raskt å bli en vanskelig oppgave:
Jeg ble virkelig frustrert over all den villedende markedsføringen i skjønnhetsbransjen, der noen markedsfører seg som allergivennlige eller bærekraftige når de slett ikke er det.
Tine Emilie Svendsen, en av Miilds to grunnleggere
Svanemerket står svært sterkt
Svendsen har både som privat forbruker og makeup-artist opplevd at skjønnhetsbransjens markedsføring ofte føles både villedende og ugjennomtrengelig. Det var en av grunnene til at hun og medgrunnleggeren Tanja Largré fra starten av visste at Miilds sminke og hudpleieprodukter skulle sertifiseres med Svanemerket.
«Vi visste fra starten av at alle produktene våre skulle sertifiseres med Svanemerket. Svanemerket er en sertifisering som svært mange kjenner, og det gir trygghet når man kommer på markedet med nye produkter. Samtidig er det viktig at Svanemerket har et holistisk perspektiv og ser på hele produktets reise, noe som for alvor ble tydelig for meg da jeg begynte å dykke ned i kravene som produktene våre skulle leve opp til. Denne tilnærmingen gir absolutt mening», sier Svendsen, og legger til:
«Det er viktig at vi tar vare på oss selv, men det er også viktig at vi tar vare på planeten. Svanemerket har blikk for begge deler – derfor er merket svært sterkt.»
I 2017 kunne Miild lansere den første svanemerkede sminkeserien. Den besto av 18 produkter, inkludert pudder, øyenskygge og concealer.
Ros fra forhandlere og forbrukere
At Miild – som det første merket i verden – fikk sertifisert sminken sin med Svanemerket har, ifølge Tine Emilie Svendsen, gitt dem anerkjennelse fra både forhandlere og forbrukere:
«Vi har fått mye ros fra forhandlere som kjenner Svanemerkets strenge krav og som synes det har gått bra. Også forbrukerne har vært svært positive. Svanemerket gir forbrukerne mulighet til trygt å ta et produkt fra butikkhyllen uten at de trenger å sette seg inn i noe som helst, for det er det andre som har gjort for dem.»
Gir trygghet og stolthet
I dag har Miild fått fotfeste i Danmark, hvor bl.a. 200 Matas-butikker forhandler produktene deres (se Matas norske nettbutikk her). Men interessen for de svanemerkede produktene strekker seg ut over landets grenser, og inntil videre kan forbrukere i Sverige, Norge, Tyskland og Nederland kjøpe sminke og andre pleieprodukter fra det danske merket. For Tine Emilie Svendsen er det både stolthet og trygghet forbundet med å ha Svanemerket på Miilds produkter:
«Svanemerket er en sertifisering fra en uavhengig tredjepart, noe som gjør det til en trygg og troverdig veiviser for forbrukerne. Også for oss som varemerke gir Svanemerket trygghet. Særlig når det gjelder valg av ingredienser, men også fordi Svanemerket ser på helheten. Det gjør sertifiseringen til en god veiledning på bærekraftsreisen.»
Svanemerket er verdt det
Bærekraftig utvikling er et viktig punkt for Miild. Allerede fra begynnelsen visste de to grunnleggerne at Miilds emballasje skulle inneholde så lite plast som mulig. For å oppfylle Svanemerkets krav til emballasje, må også mengden metall begrenses. Derfor er Miilds pudder, bronzer, øyenskygge m.m. pakket inn i esker som består av 70 prosent resirkulert papp. Også når det gjelder innholdet i Miilds produkter, har Svanemerkets krav hatt stor innflytelse.
«Svanemerket stiller bl.a. krav til at innholdet av tungmetaller ikke må overstige et bestemt nivå. Et annet eksempel er at Svanemerket forbyr silikoner som ikke kan brytes ned i vannmiljøet, eller som skader evnen vår til å få barn. Det er noen av tilfellene der våre produkter har blitt bedre for både miljø og forbrukere pga. Svanemerkets krav», forklarer Tine Emilie Svendsen.
For Miild har det ikke vært noen enkel prosess å få produktene sertifisert. En sertifisering med Svanemerket er nemlig tidsbegrenset, ettersom kravene jevnlig blir evaluert og strammet inn for å bidra til en mer bærekraftig utvikling. Til tross for at innstramningene gir noen utfordringer, ser Miild det også som en styrke:
Svanemerket holder oss oppdatert på den nyeste utviklingen og kunnskapen, slik at vi hele tiden blir bedre.
Tine Emilie Svendsen, Miild
«Som makeup-artister vil vi ikke kompromisse med kvaliteten, og samtidig har Svanemerket omfattende kriterier som noen ganger gir oss litt hodebry. De høye ambisjonene og de strenge kravene betyr at det tar lengre tid å utvikle produkter. Men det er verdt det.»
Fakta om Miild
- Miild ble startet i 2017 i Danmark
- Alle Miilds sminke- og pleieprodukter er sertifisert med Svanemerket.
- Miild har i dag åtte ansatte.
- Miilds produkter selges i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland og Nederland
- Eksporten utgjør 6 prosent av det totale salget.
Businesscase om Miild
Denne artikkelen er en del av prosjektet Bærekraftig livsstil – et initiativ finansiert av Nordisk Ministerråd.
Kontakt oss
Har du spørsmål om svanemerking av varer av varer og tjenester? Ta kontakt med oss, vi hjelper deg gjerne.