Svaneprisen går til en virksomhet som har vært ekstra god til å ta Svanemerket med i kommunikasjon og markedsføring, og som har bidratt til å øke tilgangen på gode grønne valg for forbrukere eller profesjonelle innkjøpere.
Stadig flere ønsker å belaste miljøet minst mulig, og nesten alle gjør noe for å bidra. Samtidig sier 67 prosent av norske forbrukere at det kreves en ekstra innsats å finne de mest miljøvennlige produktene.
Det er helt avgjørende at merkeordninger er objektive og uavhengige, mener en stor andel av norske forbrukere. Godt over halvparten stoler på at produkter merket med Svanemerket er gode miljøvalg. Til sammenligning er det 18 prosent som har tillit til virksomhetenes egne miljømerker.
Derfor ligger det et stort potensial i å øke synlighet og tilgjengelighet av Svanemerket, og dermed gjøre det enklere for forbrukere og innkjøpere å ta de beste klima- og miljøvalgene.
21%
stoler på at produkter som markedsføres som bærekraftige faktisk er det
65%
irriterer seg ofte når de ser grønne påstander uten en god forklaring
58%
stoler på at et svanemerket produkt er et godt miljøvalg
Slik foregår det
Svanemerket inviterer alle kunder til å sende en presentasjon med gode eksempler på hvordan de har synliggjort Svanemerket og bidratt til å øke tilgangen på gode grønne valg for forbrukere eller profesjonelle innkjøpere.
Kriterier
- Synlighet og kanalbruk; Er det gjort aktiviteter som har gitt stor synlighet for Svanemerket, og er Svanmemerket brukt i de tilgjengelige markedsføringskanaler?
- Utforming og design; Er Svanemerket godt integrert i utforming og design, og er det tydelig og godt synlig på produktet?
- Kunnskapsbyggende; Er Svanemerket brukt til å bygge kunnskap om merket, gjennom for eksempel ekstern og intern markedsføring eller andre aktiviteter?
- Økt tilgjengelighet av merkede varer eller tjenester; Har virksomheten spesielt mange merkede produkter, eller økt utvalget betydelig det siste året? Har bedriften merket varer eller tjenester i en bransje der det ikke finnes mange miljømerkede produkter fra før, eller der det tradisjonelt ikke har vært mye fokus på miljø og bærekraft?
Prisutdeling
Svaneprisen for 2022 deles ut på frokostseminar for kunder på Grand Hotel Oslo, onsdag 24.mai. Meld deg på seminaret her.
Selve prisen er designet av Andreas Engesvik og produsert spesielt for Svanemerket.
I tillegg til Svaneprisen vil vinneren få en markedsføringscase på hjemmesidene våre, og en kort film om produsenten og Svanemerket, som kan benyttes på f.eks hjemmesider og i sosiale medier av både produsenten og Svanemerket. Intervju og filmprodusjon vil skje i samarbeid med produsent, etter 24.mai.
Send ditt bidrag til: co@svanemerket.dev05.dekodes.no innen 5. mai.
Kontakt oss
Ta kontakt for spørsmål.
Tidligere vinnere
Svanemerkets Merkebrukerpris ble opprettet i 2009, med målsetningen om å inspirere lisensinnehavere og merkevareeiere til bruk av Svanemerket i kommunikasjon og markedsføring. Fra 2022 endrer vi navn på prisen til Svaneprisen og utvider kriteriene noe, men hovedvekten ligger stadig på økt synlighet og tilgjengelighet for svanemerkede produkter, sånn at det skal bli enkelt å ta gode grønne valg for både forbrukere og profesjonelle innkjøpere.
- 2009: Coop Extra
- 2010: OMO
- 2012: Libero og Rica hotels
- 2013: Danatekt og Savo
- 2014: Talgø og ISS
- 2015: Shell retail og Nor Tekstil
- 2016: Princess og Kebony
- 2017: Carlings og Heydi
- 2018: Cubus og Waterlogic
- 2019: JM og Lilleborg
- 2020: Pierre Robert og Søve
- 2021: Libresse og Grande fabrikker
- 2022: Uno-X